Změny v podání přehledu zaměstnavatelů na správu soc. zabezpečení
Počínaje přehledem za kalendářní měsíc červen 2020, který zaměstnavatelé mají povinnost předložit příslušné okresní správě sociálního zabezpečení ve lhůtě od 1. do 20. července 2020, lze podání přehledu o výši pojistného učinit pouze jedním způsobem.
Zaměstnavatelé tak musí učinit jen v elektronické podobě, a to zasláním na elektronickou adresu nebo do datové schránky určené orgánem sociálního zabezpečení ve formě datové zprávy, a to ve formátu, struktuře a tvaru určeném příslušným orgánem sociálního zabezpečení – tj. jako datovou větu výhradně ve formátu XML (PVPOJ). Nesplňuje-li podání tyto podmínky, nepřihlíží se k němu.
Co dělat, pokud není online způsob možný?
Pokud zaměstnavatel nemůže z prokazatelných objektivních technických důvodů přehled předložit v elektronické podobě, může tak učinit v písemné podobě na předepsaném tiskopisu zasláním na adresu určenou OSSZ nebo předáním tohoto tiskopisu příslušné OSSZ. Přitom je povinen uvést důvod takového postupu.
Tyto technické důvody se posuzují podle § 61 odst. 5 zákona o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, obdobně.
Některé speciální (mzdové, účetní, personální) programy obsahují funkce i formuláře pro odesílání přehledu pomocí služby e-Podání ČSSZ. O vlastnostech používaného programu se informujte u příslušného dodavatele či výrobce,
doporučuje Česká správa sociálního zabezpečení.
Pro vyplnění a odeslání přehledu lze využít také interaktivní formulář na ePortálu ČSSZ (pokud speciální program nevyužíváte nebo tuto funkcionalitu program nenabízí). Využití ePortálu ČSSZ je zcela zdarma a je možné jej využít buď s datovou schránkou nebo prostřednictvím prostředků Národní identitní autority.